• slide-1Náš tým Vás vítá
    v nově zařízené
    a vybavené klinice.
  • slide-2Pod vedením MVDr. Jana Máry
    s 30 letou praxí v oboru.
  • slide-3V prostorách ordinace máme i salon pro psy.
  • slide-4Bezbariérový přístup.
  • slide-5Ke každému zvířátku
    přistupujeme individuálně.
  • slide-6Rentgenujeme co
    nejšetrněji - digitálně
  • slide-7Vstupní klinické
    vyšetření zdarma.

Kočky a těhotenství

V naší ordinaci se často setkáváme s dotazem, jak je to vlastně s kočkami a nastávajícími maminkami.

Nemoc, o které se v souvislosti s těhotenstvím nejčastěji hovoří, se jmenuje toxoplasmóza. To je nakažlivá nemoc způsobená mikroskopickým prvokem. Prvok toxoplasma má složitý vývojový cyklus, ve kterém se střídají pohlavní a nepohlavní generace, množení ale probíhá vždy uvnitř buněk nakaženého zvířete nebo člověka. Nakažená buňka praská a uvolňuje namnožené prvoky do tkání, kde dojde k nákaze dalších buněk. Přednostně prvoci napadají buňky mozkové a taky buňky tvořící sítnici. Protože dokáží přejít i přes placentu, pokud se nakazí těhotná žena, toxoplasmóza může přejít i na nenarozené dítě a vážně ho poškodit, či přímo způsobit potrat.

Jak se žena může nakazit?

Kočka má v životním cyklu toxoplasmy úlohu definitivního hostitele: v jejím těle se toxoplasma dělí nejen v buňkách svalu a mozku, ale taky ve střevě a s výkaly pak odchází také tak zvané oocysty, jakási vajíčka toxoplasmy, do vnějšího prostředí.

Všichni ostatní savci, a také člověk, slouží jako mezihostitelé: v jejich tělech, především ve svalovině, se prvoci zapouzdří a svalovina je pak při konzumaci infekční pro kočku – nebo pro jiného savce.

Z toho vyplývá, že těhotná žena se může nakazit dvěma způsoby: buď sní syrové nebo nedostatečně tepelně upravené maso tvora, který se sám v minulosti nakazil toxoplasmózou, nebo sní potravinu kontaminovanou oocystami.

Tkáňové cysty

Maso se zárodky toxoplasmy může pocházet z různých zvířat, i běžně dostupné hovězí nebo vepřové maso může obsahovat tkáňové cysty parazita. Nákaza přes syrové maso je jediným způsobem, jak se nakazit od králíka – to je také častý dotaz. Prvoky ničí přemražení a tepelná úprava. Těhotná žena by se proto měla vyhýbat tataráčkům, krvavým stejkům, neměla by ochutnávat syrové karbanátky. Tkáňové cysty kočky jsou pro člověka nebezpečné jen, pokud je kočka konzumovaná bez nedostatečné tepelné úpravy.

Oocysty

S oocystami je to trošičku složitější. Kočka je sice definitivním hostitelem, který vylučuje oocysty, ale k vylučování dochází jen bezprostředně po samotné infekci kočky. Kočka se nerodí s toxoplasmózou, musí se sama někde nakazit. Nejčastěji tedy tkáňovými cystami z hlodavců. Po nákaze začně vylučovat značné množství oocyst, často aniž by měla jakékoliv příznaky onemocnění. Vylučování trvá asi 14 dní, pak si kočka vytvoří dostatečné množství protilátek a je do konce života jen nositelem tkáňových cyst.

Oocysty nejsou infekční hned po opuštění kočky. Potřebují dozrát ve vnějším prostředí a to trvá jeden až pět dní. Zralá oocysta může ve vnějším prostředí zůstat infekční několik let.

K nákaze přímo stykem s kočkou tedy může dojít jen během těch dvou týdnů následujících po nákaze kočky a to konzumací aspoň den starých kočičích výkalů. Běžná hygiena a pravidelné čištění kočičího záchodku riziko minimalizuje. Pokud kočka chodí ven, pravděpodobně už je dávno imunní a není nebezpečná. Těhotná žena by snad jen měla vyhnout styku s neznámými koťaty a vlastní kočky by neměla krmit syrovým masem.

Oocystami se lidé mnohem častěji nakazí při zahradničení, při styku s hlínou či pískem, snědením neomyté zeleniny. V místech, kde kočky zahrabávají své výkaly, totiž oocysty zůstávají živé dlouho poté, co už v okolí žádná kočka není.

Je to nebezpečné?

Je třeba nepropadat panice. Naštěstí většina z nás má funkční imunitní systém a to, že jsme se právě stali nositeli toxoplasmy, zcela unikne naší pozornosti. Pro těhotnou ženu je nebezpečná pouze infekce během těhotenství. Pokud otěhotněla a už dávno v sobě taky má tkáňové cysty, její tělo samo zabrání množení prvoka a jeho průnik přes placentu do nenarozeného dítěte.

Nejčastějším parazitem, kterého člověk chytne přímo od kočky, zůstává blecha.